måndag 2 december 2013

Ta mig tusan......

I tre kvällar har Markus och jag kämpat och ikväll gav det resultat! 
Ända sen Julia föddes har hon antingen sovit mellan oss, i samma rum eller insomnat med oss bredvid henne. Men nu när Linnea har kommit till oss fungerar det inte att behöva lägga en trekvart på att natta Julia och dessutom gör det att vi alltid måste vara båda hemma. Som i fredags var jag själv på kvällen och Linnea var vaken när jag skulle lägga Julia, hur gör man?! 
Det var bara att ta tjuren vid hornen.Det tog ungefär tre timmar med gråt , gnäll och spring mellan sov/ TV rum.Tillslut somnade hon och jag trodde att jag hade kämpat tillräckligt och fixat det.......pytsan. Kvällen efter blev värre.Då var Markus hemma också så vi kunde turas om med att lägga tillbaka henne i sängen. Det jobbigaste då var att stå utanför hennes rum och höra på henne när hon är helt förtvivlad, gråter och bedjar efter att jag ska komma. Då grät jag med. Där och då ville jag bara strunta i allt , det kändes helt meningslöst just då det vi höll på med. Men jag visste också att jag var tvungen att genomföra det fullt ut, min navelsträng var också tvungen att kapas! Den kvällen tog det ett par timmar tills hon slocknade men vaknade efter ett par och kom in till vårt sovrum.Markus trodde att allt var sabbat för att jag inte ledde henne tillbaka till sitt.Men igår märktes det att hon började haja läget och det hela var över på tre kvart även om den kvällen också var jätte jobbig.Men ikväll gick det super snabbt.Visst det kom tårar och bedjande att jag skulle stanna kvar i sängen efter godnattsagan men hon var ändå lugn.De övriga kvällarna har hon varit hysterisk och legat och sparkat och fäktas omkring sig.Ikväll gick hon t.o.m på toa och sen bara gav mig och Linnea en kram innan hon följde Markus tillbaka in på sitt rum och somnade efter några minuter.Det hade jag aldrig trott!!!
Jag har alltid varit negativ till fem minuters metoden och att låta sitt barn behöva skrika och gråta så men nu är jag glad att vi tog tag i det och jag tror det bara kommer att stärka henne, hoppas det ialla fall.Vi får se hur det går imorgon, vore ju fantastiskt att bara få ha en mysig stund tillsammans, läsa bok och krama godnatt!

Älskade unge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar